-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31323 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

چرا فرشتگان از فرمان خداوند متعال سرپيچي نميكنند؟

از آياتي كه دربارة فرشتگان آمده بر ميآيد كه آنها موجوداتي پيراسته از پيوندهاي مادي و مجرد از صفات جسماني هستند; خداوند متعال ميفرمايد: وَ مَنْ عِندَهُو لاَيَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِي وَلاَيَسْتَحْسِرُون # يُسَبِّحُونَ الَّيْلَ وَ النَّهَارَ لاَيَفْتُرُونَ ;(انبيأ،19ـ20) و آنان كه در پيشگاه خداوند مقربند، هيچگاه از بندگياش سرپيچي نكنند و از عبادتي كه ميكنند هرگز خسته نشوند، همه آنها شب و روز بي آن كه سستي نمايند به تسبيح و ستايش خداوند مشغولند.(ر.ك: رسائل توحيدي، علامه محمد حسين طباطبايي;، ترجمه علي شيرواني هرندي، ص 191ـ194، انتشارات الزهرأ3.)

صدرالمتألهين ميگويد: كه آفرينش فرشتگان غير از آفرينش انسان است; زيرا آنها داراي وجود بسيط و مجرد و بُعد عقلانياند بي آن كه تركيب يافته از عقل و شهوت باشند، و تزاحم و تضادي در كارها و صفات ذاتشان نيست.(ر.ك: رسائل توحيدي، همان، ص 194.)

برخي گفتهاند كه فرشتگان نيز مانند انس و جن از نوعي اختيار بهرهمندند; ولي جنبة قدسي و نورانيت آنها غلبه دارد و آنها نفس اماره ندارند و عقل و نور محض هستند.

حضرت عليميفرمايد: خداوند متعال براي فرشتگان عقل را بدون شهوت قرار داده و براي حيوانات شهوت را بدون عقل، و براي فرزندان آدمغ عقل و شهوت را با هم قرار داده است...(ر.ك: وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج 15، ص 209، مؤسسه آل البيت:، قم.)

چنين آفرينشي براي فرشتگان منافاتي با مكلف و مسئول بودن آنها ندارد، چنان كه خداوند آنها را امر بر سجده بر حضرت آدمغ نمود و اين نوعي تكليف بود كه خداوند بر گردن آنها گذاشت.(ر.ك: فرشتگان، عليرضا رجالي تهراني، ص 60ـ65، نشر دفتر تبليغات اسلامي.)

فرشتگان معصوم و منزه از هر گناه و نافرماني هستند، چنان كه قرآن كريم ميفرمايد: لآيَعْصُونَ اللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ ;(تحريم،6) ]فرشتگان[ عصيان امر خداوند نميكنند و آن چه به آنان حكم شود فوراً انجام دهند.

بنابراين، فرشتگان مرحلهاي از اختيار را دارند; ولي چون نور و عقل محض هستند و از طرفي داراي مقام عصمت ميباشند، هرگز دچار خطا و سرپيچي از فرمانهاي خداوند متعال نميشوند.(رسائل توحيدي، همان / فرشتگان، همان / تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 17ـ18، ص 12ـ13، انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.